17-03-08

Berichtenpagina

Voor de milieu bewuste lezers:

Nieuwe filmvoorstelling: ‘Who killed the electric car?’ op donderdag 23 oktober 2008, 19u30 in de Sphinx Cinema, Sint-Michielshelling 3 te Gent.

‘Who killed the electric car?’ is een Engelstalige documentaire (V.S. 2006) met Franse ondertiteling. Filmmaker Chris Paine sleepte met deze film tal van onderscheidingen in de wacht.
Joeri Van Mierlo, docent aan de vakgroep Elektrotechniek en Energietechniek van de Vrije Universiteit Brussel leidt de film in.
Na de voorstelling krijgt u een drankje aangeboden in het Sphinx-café. Op die manier kan u gezellig napraten en ideeën uitwisselen
.

 

MEER INFO OVER DE FILM + INSCHRIJVEN

Toegang: 5 euro*. U betaalt ter plaatse.
Reserveer snel uw een plaatsje bij ARGUS, het milieupunt van KBC en Cera, 03 202 90 70, Eiermarkt 8, 2000 ANTWERPEN.

 

 

 

 groen bovenbanner1

WETGEVING VOOR ELEKTRISCH ONDERSTEUNENDE FIETSEN

Wettelijke eisen met betrekking tot het gebruik van een elektrische fiets : volgens de Europese wetgeving behoort een "elektrische fiets" tot de fietsen. Drie vereisten zijn daarbij van belang :

1. Er moet sprake zijn van trapbekrachtiging, ondersteuning wordt alleen geleverd als U zelf meetrapt, wanneer er niet zelf getrapt wordt dan werkt de motor ook niet mee.
2. Een ondersteuning tot een snelheid van 25 km/u
3. het geleverde MOTOR vermogen is maximaal 250 Watt

Door deze eisen heb je geen rijbewijs nodig, geen verzekering, geen helmplicht, al is een fietshelm altijd aan te raden,  is er geen leeftijdsgrens en mag je gewoon op de fietspaden blijven rijden.



Een E kwaliteitsfiets heeft bijvoorbeeld een  borstelloze BionX motor welke in het achterwiel is gemonteerd.

 Er bestaan ook sets waarbij je uw eigen vertrouwde fiets kan ombouwen naar een elektrisch ondersteunde fiets met behoud van de oorspronkelijke versnellingen,  dit bestaat uit de Bionx motor ingebouwd in een wiel met spaken, in verschillende formaten, het NiMH batterijpakket, licht en betrouwbaar (24V/8Ah), de bedieningscomputer, lader en benodigde bedrading.

Een ietsje handige Roger bouwt zijn persoonlijke fiets in geen tijd om naar een ondersteunende all round verplaatsmachine.

 BIONX MOTORKIT

Prijs : € 1.195  BTW in. -Prijs 2008.

Motorvermogen : nominaal 250W, piek 450W
Bereik : afhankelijk van assistentie modus 30 km. tot 70 km.
Motor : borstelloze naafmotor
Gewicht : motor 3.5 kg. - batterij 4.1 kg.
Maten : motor in achterwiel leverbaar in 20", 24", 26"en 28" wielvelg
Batterij : type 24 Volt 8 Amp NiMH , op bagagedrager of aan het frame, afneembaar.
Oplaadtijd : op fiets tijdens G modi, of via lader ong. 3 uur
Garantie : 2 jaar op elektrische & elektronische componenten, 1 jaar op de  batterij .

 

groen onderbanner2



16-03-08

De REVA i , superieure elektrische wagen

 

De REVA , de Indiaase elektrische auto die sederd kort verschuivingen op de stads automarkt teweegbrengt.

final-reva

DE REVA i

REVA i is een elektrische voertuig op batterijen, ontworpen voor lage snelheid in stedelijke omstandigheden en is geclassificeerd als een echte stad auto met een volwassen uitdrukking.

De geavanceerde technologieën die werden gebruikt, maken het superieur aan andere soortgelijke elektrische auto’s.

DeREVA i is India's eerste elektrisch voertuig en werd gelanceerd op 11 mei 2001 na zeven jaar van onderzoek en ontwikkeling, en geprezen als het meest innovatieve en hightech product van het jaar.

Meer dan 1000 onderdelen werden ontworpen met behulp van Pro / Engineer en de gehele ontwikkeling was digitaal uitgevoerd bij REVA

Gelanceerd in 2007 is REVA i is uniek, gebruik makend van een lichtgewicht stalen space frame tube , dat alle toring op het lichaam ondersteunt.

Het karkas is gemaakt van lichtgewicht dent-proof ABS kunststof panelen. De geëxtrudeerde bladen zijn vormgegeven naar het gewenste profiel en hebben een grote impact weerstand.

De grote deuren, een grote vrije zone aan de voorkant van de auto voor meer passagiers veiligheid tegen impact.

Het batterij standpunt is zodanig ontworpen om het zwaartepunt laag te houden en Dual-hydraulische remmen zijn een extra veiligheid.

Met de onboard lader is opladen door aansluiting in een 15 Amp aansluiting thuis of op het werk een fluitje van een cent. Een intelligente 'lage batterij' waarschuwing licht op om de bestuurder attent te maken wanneer er opgeladen moet worden, net zoals bij een benzinemeter.

Klanten kunnen het uitzicht en ontwerp aanpassen aan eigen smaak, er is zelfs keuze uit 2000 kleuren.

final-reva-classe

REVA vereist zeer weinig onderhoud door het kleine aantal bewegende delen en de nieuwste on-board diagnose-instrumenten die tot drie jaar aan gegevens op kunnen slaan , en zo een vliegensvlugge service diagnose kunnen afleveren, dit verhoogt de efficiëntie, prestaties en de hoge mate van betrouwbaarheid.

De REVA i modellen bieden een topsnelheid van 80 kmph en een bereik van 80 km, dus ideaal voor de hedendaagse mobiliteit in een stedelijke omgeving. Door zonder te schakelen van stilstand naar 80 km per uur te rijden zit je zonder stress in het almaar drukker stadsverkeer. Met de kleine draaicirkel kan je gemakkelijk in het verkeer in een uitvoegen, en parkeren is bijzonder gemakkelijk.

REVA is getest in crashtests met een bijzondere hoge waardering, en wereldwijd goedgekeurd, dus heeft het al een EEG-typegoedkeuring certificaat voor de Europese markten, wat betekent dat het voldoet aan alle Europese auto-, mechanische en elektrische normen inzake veiligheid, emissies en andere relevante factoren.

Ook zijn er al wereldwijd meer dan 32 miljoen Km door gebruikers met over 4000 jaren gezamenlijk gebruik zonder noemenswaardige problemen gereden.

REVA word nu al verkocht in United Kingdom, Italy, Malta, Cyprus, Noorwegen, Spanje, Irland, Japan, Sri Lanka, en gelanceerd in Australie, Zwitserland, Duitsland, Nederland, Belgie, Oostenrijk, Nepal, en andere.


final-reva-standard

 



Dealer for Belgium:    EVstart.

Dealer for the Netherlands:



14:36 Gepost door groenrijder in D ) Auto | Permalink | Commentaren (5) | Tags: reva i, stadsauto, electrische auto, india |  Facebook |