11-01-08

WETGEVING

 

In België wordt er een nieuwe categorie van voertuigen ingevoerd, namelijk de “voorbewegingstoestellen”.  Daarnaast treedt er ook op 15-3-2007 een wijziging op in de bepaling van een rijwiel.

 

Daar er steeds meer onbekende en nieuwe voertuigen in omloop kwamen was er nood aan een geregeld wettelijk statut van deze voertuigen die voortaan Voortbewegings toestellen gaan heten , volgens hun specifieke snelheid worden ze ondergebracht bij twee al bestaande categorieen, zijnde de fietsers en de voetgangers.


De voortbewegingstoestellen met motor mogen niet sneller kunnen rijden dan 18 km/u. dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur zoals elektrische autopeds, segways, elektrische rolstoelen of scootmobiel voor personen met een beperkte mobiliteit, ...

m.m

 

De voortbewegingstoestellen zonder motor, die geen fiets is, maar door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen zijn zoals  skeelers, rolschaatsen, steps, skateboard, éénwieler, rolstoel..  Voor deze voortbewegingstoestellen zonder motor is geen snelheidsbeperking voorzien.

z.m

REGELS:

Wanneer voortbewegingstoestellen niet sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels die van toepassing zijn voor de voetgangers, volgen.

Wanneer voortbewegingstoestellen sneller dan stapvoets rijden moeten zij de regels van toepassing voor de fietsers volgen.

Ze moeten allen bij onvoldoende zicht of duisternis voorzien/gebruik  zijn van de vereiste verlichting, wanneer er geen gebruik van het voetpad is. Dit kan met verlichting uit een stuk, vooraan wit en achteraan rood, bv om de arm of hoofd.

Vermelden wij nog dat de zogeheten "pocket-bikes" of mini-motoren altijd verboden blijven op de openbare weg.

 

Scootmobielen, die gebruikt worden door bv invaliden  kunnen op het voetpad terecht tot max. 6 km/u (stapvoets)
Indien het voertuig sneller kan moeten zij op de rijbaan en worden ze beschouwd als bromfiets klasse A.

 



 

Commentaren

Geachte graag had ik de wetgeving omtrent de scootmobiel in het verkeer geweten daar men er steeds meer ziet rijden ik zelf heb er ook een Dank bij voorbaat Jos Soons

Gepost door: Jos Soons | 31-05-13

geachte , mag ik als 15jarige sporadisch een scootmobiel besturen
mvg marc

Gepost door: lenaers marc | 18-12-14

Gisteren reden we op onze Bzziii (electrisch eenwiel), en toen werden we gestopt door de lokale politie, die beweerde dat dit niet geoorloofd was.
We konden -onze oren niet geloven, maar we willen er graag het fijne van weten.
Volgens wat ik hierboven lees, zou dit toch geen probleem mogen zijn, aangezien de Bzziii max . 16km/h kan rijden en bovendien al een ingebouwde rem en signaal heeft vanaf 12 km/h. Ook is hij overvloedig verlicht en dus zichtbaar. Dus wat is dan het probleem ? Indien het niet duidelijk is wat dat electisch eenwiel nu eigenlijk is, kunnen jullie het zien op www.bzziii.be
Dank bij voorbaat voor alle inlichtingen hieromtrent

Gepost door: Lohengrin | 25-12-14

Beste,

Ik wil reageren op uw commentaar. Een elektrische eenwieler is wel toegelaten op de weg.
Op de volgende link kan je dit zien.
De schepen van Mobiliteit van Gent heeft hier zelfs de bevestiging verteld in de media.
Dit is de link op de blog van monowiel waar je dit kan vinden.



http://www.monowiel.be/blogs/nieuws/17327604-toelating-openbare-weg

Er is nog andere wegcode info ook. De verwarring is gemaakt door een statement van het BIVV die meldde dat een Solowheel verboden is. Uiteraard is dit zo, want deze gaat te snel.

Ik raad je dus aan om op de site www.monowiel.be hun uitleg even verder te lezen.
6km p/h op voetpad en max 16 op de fietsbaan. Als je deze regels volgt dan ben je onderworpen aan de fietswetgeving

Sneller is idd niet toegelaten.

Nog een trucje is te rijden met een Monowiel - Fire (deze is met dubbele wielen) en dan kan je uiteraard zelfs 25 rijden volgens deze site.

Met Dank,
Caro

Webmaster> Waarvan akte, met dank.

Gepost door: Caro | 08-03-15

Volgens mij en een aantal geraadpleegde verzekeraars is dit gewoon een motorrijtuig (Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden) waarvoor een verplichte BA motorrijtuigen verzekering dient afgesloten te worden.
Indien er geen verplichte BA motorrijtuigenverzekering is en je hebt een ongeval, in de gezinspolis (ook wel familiale verzekering genoemd) zijn dergelijk toestellen expliciet uitgesloten. Dus dan blijf je zowel als aansprakelijke als slachtoffer in de kou staan. Je bent geenszins een zwakke weggebruiker !

Gepost door: Karin | 17-04-15

De commentaren zijn gesloten.